دلایل اصلی بالا و پایین رفتن در فرش - قالیشویی چلسی

دلایل اصلی بالا و پایین رفتن در فرش


عمده‌ترین دلایل بالازدگی و پایین‌زدگی در فرش

در هنگام بافت فرش ممکن است مشکلات مختلفی برای فرش و بافنده پیش بیاید. یکی از این مشکلات بالازدگی یا پایین زدگی فرش است که دلایل مختلفی دارد. فرشی که یکی از این مشکلات را داشته باشد، کیفیت پایینی نسبت به فرش بدون مشکل دارد. بنابراین باید هنگام بافت فرش به این مورد توجه کرد.

بالازدگی فرش چیست؟

وقتی در هنگام بافت فرش به هر دلیلی بالازدگی ایجاد شود یعنی قسمت بالای فرش به سمت بالا کشیده شده و گل‌ها از حالت طبیعی خارج شده و کشیده و منحنی می‌شوند.

پایین‌زدگی فرش چیست؟

وقتی در هنگام بافت به دلایل مختلف قسمت بالای فرش به سمت پایین کشیده می‌شود، اصطلاحا می‌گویند فرش پایین زدگی دارد. در این حالت گل‌ها از حالت طبیعی کوچکتر و نامنظم می‌شوند.

قالیشویی چلسی متخصص شستشوی انواع فرش

کارخانه قالیشویی چلسی کرج عضو رسمی اتحادیه قالیشویان و فرش فروشان کرج، دارای کارخانه ای مجهز با ماشین آلات تمام اتوماتیک آماده ارائه با کیفیت ترین خدمات شستشوی فرش در سراسر کرج.

دلایل بالازدگی و پایین زدگی فرش

حالا که با مفهوم این دو مشکل آشنا شدیم در مورد دلایل آن خواهیم گفت.

  • چله‌کشی نامناسب:

چله‌کشی یکی از مهم‌ترین مراحل بافت فرش است. چله‌ها نباید شل یا خیلی محکم باشند. اگر چله‌ها از حالت استاندارد شل‌تر باشند، باعث بالازدگی فرش می‌شود. اگر این چله‌کشی زیاد از حد محکم باشد باعث پایین‌زدگی فرش می‌شود.مشکل دیگر تراکم چله‌هاست. چله‌ها باید با تراکمی مناسب و کاملا مرتب و متناسب با نقشه در کنار هم کشیده شوند.اگر تارهای چله خیلی از هم فاصله داشته باشند یا زیادی به هم نزدیک باشند باعث می‌شود که بالازدگی یا پایین‌زدگی ایجاد شود.برای رفع این مشکل باید از همان ابتدا، چله‌کشی کاملا با دقت انجام شود تا علاوه بر این دو مشکل، مشکلات دیگر هم در هنگام بافت فرش ایجاد نشود.

 

  • دفه کوبیدن نادرست:

مشکل دیگری که باعث پایین زدگی یا بالازدگی می‌شود، استفاده نادرست از دفه است. می‌دانید که بعد از هر رج بافت فرش باید با دفه آن رج را کوبید. حالا اگر این دفه خیلی محکم یا خیلی آرام کوبیده شود، در بافت فرش ناهماهنگی ایجاد می‌شود. برای رفع این مشکل معمولا بعد از بافت چند رج، از پشت فرش آن را اندازه می‌گیرند و اگر طبق اندازه استاندارد بود، باقی کار را با همان نظم ادامه می‌دهند.

دلایل اصلی بالا و پایین رفتن در فرش - قالیشویی چلسی
  • ضخامت نخ چله:

یکی دیگر از دلایلی که می‌تواند باعث بالازدگی یا پایین‌زدگی شود، ضخامت نامناسب نخ چله است. نخ چله باید با توجه به نوع بافت فرش و نوع نخ‌های ریشه، انتخاب شود. ضخامت بیشتر یا کمتر و عدم تناسب با نخ‌های پود، باعث بروز مشکل در فرم فرش می‌شود.

 

  • تنوع بافنده‌ها:

یکی دیگر از مشکلاتی که می‌تواند باعث بروز بالازدگی و پایین زدگی در فرش شود، تنوع بافنده است. معمولا بافنده‌های مختلف قدرت‌های متفاوتی دارند. این قدرت هم در ریشه زدن و هم در کوبیدن دفه متفاوت است. این عاملی است که می‌توانند یک‌دستی فرش را از بین ببرد. در کارگاه‌های قالیبافی معمولا کسانی روی یک فرش کار می‌کنند که کاملا هماهنگ باهم باشند.

ضخامت پود: یکی دیگر از دلایل بالازدگی و پایین زدگی فرش، ضخامت پود است. پودی که برای فرش انتخاب می‌شود باید کاملا با نوع نقشه، با نخ چله و با نخ‌های ریشه متناسب باشد. اگر پود نازک باشد ممکن است فرش بالازدگی داشته باشد و اگر زیادی ضخیم باشد فرش پایین زدگی خواهد داشت.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *