لوچه شدن فرش چیست و راه های رفع آن ؟ - قالیشویی چهلسی

لوچه شدن فرش چیست و راه های رفع آن ؟


لوچه شدن فرش چیست و راه های رفع آن ؟

فرش های دستبافت همیشه دارای زیبایی خاصی هستند و جزو پرطرفدارترین فرش ها در دنیا محسوب می شوند. علاوه بر طرح و رنگ که باعث زیبایی فرش های دستبافت می شود، شکل یکدست و متناسب نیز زیبایی آن ها تعیین می کند. چرا که یک فرش حتی اگر دارای مشخصه های زیبایی منحصر به فردی باشد اما اگر از لحاظ شکل ظاهری و اندازه دچار مشکل باشد این مسئله قطعاً باعث کاهش جذابیت و همین طور قیمت آن نیز خواهد داشت. یک فرش علاوه بر زیبا بودن باید عاری از هر نوع عیب باشد. از معایب ساختاری و ابعادی فرش، لوچه شدن فرش است که در ادامه در نظر داریم شما را با این مشکل و راه های رفع آن آشنا کنیم، با ما همراه باشید.

لوچه شدن فرش چیست؟

زمانی که یکی از گوشه های فرش با دیگر گوشه های آن از لحاظ اندازه فرق داشته باشد می توان گفت فرش با مشکل لوچ شدگی مواجه شده است. در این مشکل گوشه مشکل دار فرش در مقایسه با دیگر گوشته طول و عرض بیش تری داشته و به شکل نوک کج دیده می شود.

دلیل لوچه شدن فرش چیست؟

دلیل لوچه شدن فرش این است که هنگام پایین کشی فرش از دار دقت کافی به خرج داده نشده و یا چله ها در موقع پایین کشی فرش شل می شوند. به همین علت بعد از بافت فرش و پایین کشی فرش باید دقت کنید تا از ایجاد این مشکل پیشگیری کنید.

قالیشویی چلسی متخصص شستشوی انواع فرش

کارخانه قالیشویی چلسی کرج عضو رسمی اتحادیه قالیشویان و فرش فروشان کرج، دارای کارخانه ای مجهز با ماشین آلات تمام اتوماتیک آماده ارائه با کیفیت ترین خدمات شستشوی فرش در سراسر کرج.

بهترین روش های پیشگیری از لوچه شدن فرش

  •  هنگام بافتن فرش باید کار دفه زنی را با قدرت یکسانی تا آخر انجام دهید و نباید برخی مواقع پرقدرت وبرخی موارد به صورت ملایم این کار را انجام دهید. رعایت نکردن این مسئله به راحتی باعث ایجاد لوچه شدن فرش و حتی معایب دیگر خواهد شد.
  •  بهتر است کار بافتن فرش از شروع تا پایان به وسیله یک نفر انجام شود چرا که برای مثال در کار دفه زنی طبیعتا قدرت افراد با هم دیگر برابر نیست و این مسئله باعث ایجاد مشکل می شود.
  •  برای بافت فرش از دارهای استاندارد و متناسب استفاده کنید تا از ایجاد این مشکل جلوگیری کنید.
  • چله های فرش را به صورت یکسان چله کشی کنید و نباید آن ها را بسیار محکم یا شل نصب کنید.
  •  اگر تجربه و اطلاعات کافی در پایین کشی فرش ندارید حتما این کار را با کمک افراد با مهارت و با تجربه انجام دهید.
لوچه شدن فرش چیست و راه های رفع آن ؟ - قالیشویی چهلسی

راه های رفع لوچه شدن فرش

بعد از تشخیص دادن مشکل لوچه شدن فرش می توانید با روش هایی مثل اصلاح با دستگاه دارکشی، عوض کردن گره ها و غیره این کار را حل کنید. اما بهترین راه برای رفع این مشکل این است که فرش خود را به یک رفوگر یا مرمت کار با تجربه بسپارید. لوچه شدن فرش یک عیب جدی است و در شرایط وخیم حتی ممکن است رفوگران و مرمت کاران ماهر نیز قادر به حل آن نباشند. به همین دلیل در همان وهله اول از ایجاد این مشکل جلوگیری کنید.

سخن پایانی

از معایب رایج فرش های دستبافت نداشتن تقارن در گوشه های آن است. زمانی که یک گوشه از فرش با دیگر گوشه ها هماهنگ نباشد به این معنی است که فرش لوچه شده است. روش های مختلفی برای رفع این مشکل وجود دارد اما مثل هر کار دیگری همیشه پیشگیری از یک مشکل بسیار راحت تر و بهتر از حل کردن آن بعد از ایجاد است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *