روش‌های پیشگیری و ترمیم پارگی در چله - قالیشویی چلسی

روش‌های پیشگیری و ترمیم پارگی در چله -


روش‌های پیشگیری و ترمیم پارگی در چله

یکی از مشکلاتی که در هنگام بافت فرش ممکن است پیش بیاید، پارگی چله فرش است. این مشکل گاهی در کارگاه‌های حرفه‌ای هم اتفاق میفتد و باید برای آن راهکار داشت. اولین و بهترین کار پیشگیری از بروز از هر اتفاقی است. باید عواملی که امکان این اتفاق را بیشتر می‌کنند را از اطراف دار قالی دور کرد. اما اگر چله قالی پاره شد می‌توان با روش‌هایی آن را ترمیم کرد. در ادامه در این مورد خواهیم گفت.

انواع چله در فرش

قبل از هر چیز ببینیم چله در قالی چیست؟ چله در واقع نخ‌های عمودی است که به صورت موازی روی دارهای قالی کشیده می‌شوند و فرش روی آن بافته می‌شود. یعنی در واقع چله فرش، بنیان و اساس فرش است. به همین دلیل کیفیت چله فرش اهمیت زیادی دارد.برای چله کشی از نخ‌های مختلفی استفاده می‌کنند. کیفیت این نخ‌ها در انواع بافت فرش متفاوت است.

قالیشویی چلسی متخصص شستشوی انواع فرش

کارخانه قالیشویی چلسی کرج عضو رسمی اتحادیه قالیشویان و فرش فروشان کرج، دارای کارخانه ای مجهز با ماشین آلات تمام اتوماتیک آماده ارائه با کیفیت ترین خدمات شستشوی فرش در سراسر کرج.

چله پشمی:

این نخ قدیمی‌ترین نوع چله است که در فرش‌های قدیمی بیشتر استفاده می‌شده و در بافت‌های روستایی هنوز هم کاربرد دارد. نخ پشمی را از پشم گوسفند تهیه می‌کنند.

چله پنبه‌ای:

این نوع نخ که از غوزه پنبه به دست می‌آید، فراوانی بیشتری در بافت قالی در تمام کشور دارد.

چله ابریشمی:

این نوع نخ را از پیله کرم ابریشم تهیه می‌کنند. چله ابریشمی ظرافتی خاص دارد و برای بافت انواع تابلو فرش و فرش‌های ریزبافت ابریشمی استفاده می‌شود.

چگونه از پارگی چله فرش جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از پارگی چله باید دلایل پارگی را بدانیم و آن‌ها را انجام ندهیم.کشش زیاد یا کم چله: در هنگام چله کشی نخ‌ها باید کشش مناسبی داشته باشند. اگر کشش نخ‌های چله خیلی زیاد باشد ممکن است در هنگام گره زدن به راحتی پاره شوند.

روش‌های پیشگیری و ترمیم پارگی در چله - قالیشویی چلسی

استفاده درست از وسایل قالی‌بافی:

وسایل نوک‌ تیزی که برای بافت فرش از آن استفاده می‌کنیم باید در حد استاندارد باشند و از آن‌ها هم به درستی استفاده شود. چاقو برای برش نخ‌ها استفاده می‌شود. زیاد تیز بودن یا نوک تیز بودن این چاقو می‌توان باعث پارگی چله شود. پس هم باید در میزان تیزی آن دقت کرد و هم نوع در دست گرفتن آن را به بافنده آموزش داد.

دفه هم وسیله‌ای است که هر رج را با آن می‌کوبند. نوک دفه هم نباید زیاد تیز باشد. از طرفی نوع کوبیدن دفه هم باید آموزش داده شود. چون اگر به درستی کوبیده نشود می‌توانند باعث پارگی چله شود.اگر کودکان در محوطه کارگاه حضور دارند باید به آن‌ها آموزش داد تا با وسایل نوک تیز به دار فرش نزدیک نشوند.

استفاده از نخ باکیفیت:

نکته آخر استفاده از نخ مرغوب است. اگر از نخ‌هایی با ضخامت نامناسب و کیفیت پایین استفاده کنیم، طبیعی است که امکان پارگی نخ‌های چله وجود دارد.

ترمیم پارگی چله

حالا اگر با وجود پیشگیری‌ها باز هم نخ چله پاره شد، در این مرحله باید به سراغ ترمیم آن رفت. ترمیم خ‌های چله امکان‌پذیر است اما باید توسط افراد حرفه‌ای انجام شود. این افراد با زدن گره‌های خاص، با ظرافت چله را ترمیم کرده و فرآیند بافت فرش ادامه خواهد داشت. اما یان کار معمولا هزینه زیادی دارد. پس احتیاط بهترین روش برای جلوگیری از پارگی چله است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *