رج شمار چیست و انواع آن کدامند؟ - قالیشویی چهلسی

رج شمار چیست و انواع آن کدامند؟


رج شمار چیست و انواع آن کدامند؟

سرج شمار معیار اندازه گیری و محاسبه تراکم فرش دستبافت است. این معیار به طور مستقیم میزان تراکم فرش یعنی ریز بودن بافت فرش را مشخص کرده و مقدار رج شمار نشان دهنده ارزش مادی و معنوی فرش است. در ادامه شما را با رج شمار و انواع آن آشنا خواهیم کرد، با ما همراه باشید.

تعریف رج

رج یکی از کلماتی است که اکثر افرادی که در نظر دارند کار بافت فرش را شروع کنند با آن آشنا می شوند. رج یا رج شمار اصطلاحی است که به مقدار تراکم طولی و عرضی فرش و یا تعداد گره های موجود در طول و فرش می گویند. همین طور رج را می توان برابر با ذرع دانست.

ذرع یکی از واحدهای رایج اندازه گیری تعداد خفت فرش است. هرچه قدر فرش از تراکم بالاتری برخوردار باشد یعنی دارای بافت ریزتری باشد به طور طبیعی تعداد گره های موجود در فرش نیز افزایش یافته و ارزش فرش از لحاظ مادی و معنوی نیز بالاتر خواهد بود.

قالیشویی چلسی متخصص شستشوی انواع فرش

کارخانه قالیشویی چلسی کرج عضو رسمی اتحادیه قالیشویان و فرش فروشان کرج، دارای کارخانه ای مجهز با ماشین آلات تمام اتوماتیک آماده ارائه با کیفیت ترین خدمات شستشوی فرش در سراسر کرج.

رجشمار فرش

رج شمار فرش یکی از معیارهای تعیین ارزش و قیمت فرش است. همان طور که گفتیم در اصل هرجه قدر میزان گره های موجود در فرش یا همان گره های فرش بیش تر باشد ارزش معنوی و مادی فرش افزایش خواهد یافت. رج شمار فرش نیز روشی است که برای اندازه گیری و محاسبه تعداد گره یا همان خفت ها استفاده می شود.

ذرع نیز جزو واحدهای رایج تعیین تراکم فرش است که فرق زیادی با رج شمار ندارد. میزان هر ذرع ممکن است در شهرهای مختلف فرق داشته باشد برای مثال در اصفهان هر ذرع معادل ۱۰۴ سانتی متر و در تبریز هر ذرع معادل ۱۱۲ سانتی متر در نظر گرفته می شود.

انواع رجشمار در فرش

همان طور که اشاره شد رج شمار معیاری برای اندازه تراکم فرش است. تراکم بالا نیز به این معنی است که فرش مورد نظر دارای بافت ریز زیادی است. یکی از فرش های تراکم بالا که با پشم و ابریشم بافته می شود، فرش تبریز است که از قیمت و ارزش بالایی نیز برخودار است. رج شمارهای مختلفی برای فرش وجود دارد که می توان آن ها را در دسته بندی زیر قرار دارد:

  •  ۲۵ × ۲۵: جزو فرش های دستباف ارزان قیمت محسوب می شود و برای ارائه به بازار عمومی در نظر گرفته می شود.
  • ۳۰ × ۳۰: از مهم ترین فرش های دستباف محسوب می شود که معمولا امروزه کمتر از گذشته بافته می شود.
  •  ۳۵ × ۳۵: این نوع از فرش ها در اکثر موارد محبوبیت بالایی در کشورهای اروپایی دارد.
  •  ۴۰ × ۴۰ ، ۵۰ × ۵۰ ، ۶۰ × ۶۰ : این رج شمارها و بالاتر از این عددها جزو فرش های نفیس و گران قیمت محسوب می شوند که برای بافت آن ها از ابریشم استفاده می کنند. این مدل از فرش ها معمولا در تبریز بافته شده و با اسم فرش های ریز بافت تبریز شناخته می شوند.
رج شمار چیست و انواع آن کدامند؟ - قالیشویی چهلسی

سخن پایانی

از جمله اصطلاحات رایج که در فرش بافی مورد استفاده قرار می گیرد رج شمار است. رج شمار فرش در کنار مسائل دیگری مثل کیفیت بافت، جنس مواد اولیه استفاده شده در بافت فرش و غیره جزو فاکتورهایی تعیین کننده قیمت نهایی فرش دستباف محسوب می شوند. رج شمار معیاری برای سنجش و اندازه گیری بافت فرش یا همان تراکم گره های فرش است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *