رنگ پس دادن قالی هنگام شستشو - قالیشویی چلسی

رنگ پس دادن قالی هنگام شستشو


دلایل رنگ پس دادن قالی هنگام شستشو

یکی از نکاتی که هنگام شستشوی فرش باید به آن دقت کرد، رنگ پس دادن فرش است. این اتفاق معمولا در فرش‌های دستبافت رخ می‌دهد. اما بعضی از فرش‌های ماشینی هم که رنگ‌های تند و خاصی دارند احتمال رنگ پس دادن دارند. به همین دلیل توصیه می‌شود که قبل از لکه‌گیری یا شستشوی فرش، حتما از بابت رنگ دس دادن آن اطمینان حاصل کنید. اما دلیل رنگ پس دادن قالی چیست؟

قالیشویی چلسی متخصص شستشوی انواع فرش

کارخانه قالیشویی چلسی کرج عضو رسمی اتحادیه قالیشویان و فرش فروشان کرج، دارای کارخانه ای مجهز با ماشین آلات تمام اتوماتیک آماده ارائه با کیفیت ترین خدمات شستشوی فرش در سراسر کرج.

چرا فرش رنگ پس می‌دهد؟

دلایل مختلفی وجود دارد که باعث رنگ پس دادن قالی می‌شوند. یکی از این موارد، رنگرزی نامناسب فرش است. در هنگام رنگ کردن ریشه‌های فرش باید هم از رنگ‌های استاندارد برای این کار استفاده کرد و هم بعد از رنگرزی باید موادی برای تثبیت کردن رنگ به آن اضافه کرد. در بسیاری از مواقع این کار را انجام نمی‌دهند و این موضوع باعث رنگ پس دادن قالی می‌شود.

نکته دیگر استفاده از پشم نامرغوب برای ریشه‌های فرش است. اگر فرش شما از ریشه‌های پشم مرغوب بافته شده باشد امکان رنگ پس دادن آن اصلا وجود ندارد.

یکی دیگر از نکاتی که باعث رنگ پس دادن قالی می‌شود، شستشوی غیر استاندارد آن است. اگر با مواد شوینده نامناسب فرش را بشویید احتمال رنگ پس دادن فرش وجود دارد. دمای آب هم در شستشوی فرش باید مورد توجه قرار بگیرد. اگر فرش را با آب خیلی داغ بشویید احتمال رنگ پس دادن آن وجود خواهد داشت.

چگونه متوجه شویم که فرش ما رنگ پس می‌دهد؟

رنگ پس دادن فرش معمولا در فرش‌هایی اتفاق میفتد که رنگ‌های تند مانند قرمز یا سبز و آبی خاصی دارند. اگر فرش شما این رنگ‌ها را دارد، کافی است یک دستمال مرطوب را روی گوشه فرش، و بر روی قسمت رنگی به آرامی بکشید. اگر دستمال رنگ گرفت یعنی فرش شما رنگ پس می‌دهد. در انی صورت به هیچ عنوان نباید این فرش را در خانه بشویید یا لکه گیری کنید.

رنگ پس دادن قالی هنگام شستشو - قالیشویی چلسی

برای جلوگیری از رنگ پس دادن قالی چه کنیم؟

اولین کار این است که از ابتدا، به کیفیت فرشی که می‌خریم توجه کنیم. فرش‌های ارزان قیمت که با الیاف غیراستاندارد و بی‌کیفیت بافته می‌شوند ارزش خرید ندارند و بعدها هم شستشو و تمیز کردن آن‌ها دردسر می‌شود.

نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که اگر فرش شما رنگ پس می‌دهد آن را در معرض تابش نور آفتاب قرار ندهید. آفتاب شدید و مستقیم هم باعث رنگ پریدگی فرش می‌شود و هم در بعضی موارد باعث درهم رفتن رنگ‌های قالی می‌شود. اگر فرش شما در چنین شرایطی قرار دارد بهتر است یک روفرشی مناسب روی آن بکشید تا مانع تابش آفتاب به فرش شود.

حالا اگر چنین فرشی داشتیم، بهتر است برای شستشو آن را به قالیشویی‌های معتبر بسپاریم. در این مراکز با توجه به جنس فرش، از مواد خاصی برای شستشو استفاده می‌کنند که رنگ فرش را تثبیت می‌کند. در این صورت خیالتان از بابت رنگ پس دادن فرش راحت خواهد بود. به خصوص در مورد فرش‌های ابریشمی و گران‌قیمت، اصلا ریسک نکنید و آن‌ها را در خانه نشویید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *