بره بره شدن فرش را کاملاً توضیح دهید - قالیشویی چلسی

بره بره شدن فرش را کاملاً توضیح دهید


بره بره شدن فرش را کاملاً توضیح دهید

در این مقاله قصد داریم در مورد بره بره شدن فرش توضیحاتی را خدمت شما ارائه کنیم. بره بره شدن فرش اصطلاحی است که ممکن است آن را شنیده باشیم؛ اما با مفهوم دقیق آن آشنایی لازم را نداریم. فرش ایرانی دستباف اصلی بدون شک در بین نفیس‌ترین و باارزش‌ترین دارایی‌ها در کل جهان قرار دارد و هرچه از قدمت آن نیز بگذرد، بر ارزش آن افزوده می‌شود. فرش دستباف اصیل ایرانی به دلیل اینکه از الیاف طبیعی بافته می‌شود، رنگ‌رزی آن به فرش‌های ماشینی متفاوت است و مراحل تولید پیچیده، مشکل و زمان‌بری دارد، از ارزش بسیار بالایی در نزد ایرانیان برخوردار است. برای اینکه یک بافنده بتواند یک فرش دستباف عالی و بی‌نقص را ببافد، باید با زیروبم‌ها و فوت‌های کوزه‌گری متعددی آشنا باشد که مهارت و تجربه بالایی می‌طلبد.

با این حال همواره اتفاق می‌افتد که به دلیل خطاهای انسانی و خطاهای ابزاری، بافت فرش یا مشکلاتی روبرو شود. یکی از این مشکلات که بسیار نیز باری فرش‌های ایرانی رخ می‌دهد، بره بره شدن فرش نام دارد. برای آشنایی بیشتر با این اصطلاح تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید.

قالیشویی چلسی متخصص شستشوی انواع فرش

کارخانه قالیشویی چلسی کرج عضو رسمی اتحادیه قالیشویان و فرش فروشان کرج، دارای کارخانه ای مجهز با ماشین آلات تمام اتوماتیک آماده ارائه با کیفیت ترین خدمات شستشوی فرش در سراسر کرج.

بره بره شدن فرش دقیقاً یعنی چه؟

اگر تمام قسمت‌های فرش باهم هم‌تراز، هم‌باد، صاف، یکدست و یک‌نواخت نباشند، اصطلاحاً می‌گویند بره بره شدن فرش اتفاق افتاده است. این مشکل به دلیل اشتبا‌ه‌هایی که در هنگام پرداخت فرش رخ می‌دهد بر روی تاروپود و خواب فرش ایجاد شده و کاملاً نیز نمایان است. این حالت با نام جویدگی فرش نیز شناخته می‌شود.

برای درک بهتر حالتی را در نظر بگیرید که یک مبل سه نفره سنگین را بر روی فرش خود قرار داده‌اید. پس از مدتی اگر مبل را جابه‌جا کنید، خواهید دید که زیر پایه‌های مبل دچار فرورفتگی شده و دیگر از نظر ارتفاع، با دیگر نقاط فرش هم‌خوانی ندارد. بره بره شدن فرش دستباف نیز چنین شرایطی دارد.

قیچی کردن فرش در انتهای مراحل بافندگی که با نام پرداخت فرش نیز شناخته می‌شود اغلب باعث به وجود آمدن مشکل بره بره شدن فرش است. در بره بره شدن فرش، لبه‌ها نقش‌های فرش در قسمت‌های مورب و منحنی، از حالت صافی و یکدستی خارج‌شده و به‌صورت دندانه‌هایی جدا و کج‌ومعوج دیده می‌شود.

بره بره شدن فرش را کاملاً توضیح دهید - قالیشویی چلسی

دلایل مختلفی که منجر به بره بره شدن فرش می‌شوند

بره بره شدن فرش تحت تأثیر عوامل مختلفی رخ می‌دهد که همگی با مراحل پرداخت نهایی فرش مرتبط هستند. این دلایل به شرح زیر هستند:

  •  عدم انجام دادن صحیح شانه زدن و پیش کشی فرش به‌وسیله بافنده
  •  به‌کارگیری خامه نازک‌تر از خامه رج شمار
  •  قیچی زدن نامناسب و بد فرش
  • استفاده از قیچی خراب، کند و ناقص
  •  استفاده نکردن از قیچی متناسب با رج شمار
  •  نداشت مهارت و تجربه کافی برای پرداخت فرش توسط بافنده

سخن پایانی

بره بره شدن فرش جزو اتفاقات رایجی است که برای فرش‌های ایرانی دستباف رخ می‌دهد و خوشبختانه به کمک روش‌هایی مانند اره‌کشی یا استفاده از قیچی دستی و برقی به‌صورت کامل حل می‌شود. بره بره شدن فرش یعنی قسمت‌هایی از فرش حالت صافی و یکدستی قسمت‌های دیگر را ندارد و این مشکل با اشتباهات مرحله پرداخت فرش مرتبط است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *