انواع فرش از نظر پودگذاری - قالیشویی چلسی

انواع فرش از نظر پودگذاری


انواع فرش از نظر پودگذاری

بافت فرش مراحل مختلفی دارد. یکی از مهمترین مراحل در بافت فرش، پودگذاری است. دار قالی از نخ‌های تار تشکیل می‌شود که گره‌های فرش روی آن زده می‌شود. بعد از هر رج بافت، نخ‌هایی به صورت افقی لابه لای تارهای عمودی داده می‌شود که روی گره‌های فرش کوبیده می‌شوند. به این نخ‌ها، پود قالی گفته می‌شود. پودها،‌ گره‌های فرش را محکم کرده و در واقع بافت فرش را منسجم می‌کنند. پودگذاری در فرش‌های مختلف به روش‌های متفاوتی انجام می‌شود. در این مطلب در این مورد بیشتر خواهیم گفت.

انواع پود قالی

گفتیم که پودگذاری در فرش به روش‌های مختلفی انجام می‌شود. اما قبل از آن بهتر است در این مورد بگوییم که ما دو نوع پود داریم.

پود نازک

این پودها معمولا از جنس پنبه یا ابریشم هستند. نازکی این پودها را با عددهای بیست، سی و دو و چهل نشان می‌دهند. پودهای نازک با توجه به ظرافتشان، به بافت فرش ظرافت خاصی می‌دهند که از پشت فرش به خوبی پیداست. معمولا فرش‌هایی که با پودهای نازک بافته می‌شوند ظریف و دارای وزن کم هستند.

قالیشویی چلسی متخصص شستشوی انواع فرش

کارخانه قالیشویی چلسی کرج عضو رسمی اتحادیه قالیشویان و فرش فروشان کرج، دارای کارخانه ای مجهز با ماشین آلات تمام اتوماتیک آماده ارائه با کیفیت ترین خدمات شستشوی فرش در سراسر کرج.

پود ضخیم

این پودها هم از جنس پنبه هستند اما میزان ضخامت آن‌ها بیشتر از پودهای نازک است. این پودها را با شماره‌های پنج تا ده معرفی می‌کنند. پودهای ضخیم را در قالی‌های روستایی بیشتر می‌بینیم. فرش‌هایی که با این پودها بافته می‌شوند دارای وزن زیاد و ضخامت بیشتر نسبت به دیگر فرش‌ها هستند. پود ضخیم را برای پرکردن بین بافت فرش استفاده می‌کنند.

انواع فرش با توجه به نوع پودگذاری

با توجه به پودگذاری معمولا فرش‌های را در دو گروه یک پوده و دو پوده طبقه‌بندی می‌کنند. معمولا فرش های دو پوده در روستاها بافته می‌شوند و ضخامت بیشتری دارند و فرش‌های یک پوده در شهرها و کارگاه‌های قالیبافی بافته می‌شوند.

فرش‌های تخت بافت

این فرش‌ها را در میان نمونه‌های فرش‌های روستایی و ایلیاتی بیشتر می‌بینیم. پود استفاده شده در این فرش‌ها از نوع ضخیم است و به صورت دو به دو روی تارها زده می‌شود. روش پودگذاری در فرش‌های تخت بافت به این صورت است که پود هر بار در جهت مخالف رج قبلی فرش رد می‌شود. اگر به پشت این فرش‌ها نگاه کنیم متوجه ضخامت و دو گره بودن آن‌ها خواهیم شد.

انواع فرش از نظر پودگذاری - قالیشویی چلسی

فرش لول بافت

این نوع فرش را در بافت‌های شهری بیشتر می‌بینیم. در این نوع فرش برای پودگذاری هم از پودهای نازک استفاده می‌شود و هم پودهای ضخیم. در این روش بعد از بافت هر رج، ابتدا یک پود ضخیم را روی گره‌های فرش محکم کرده و سپس یک ردیف پود نازک را به صورت شل روی آن رد کرده و سپس همه را با هم می‌کوبند. به این ترتیب وقتی به پشت فرش نگاه کنیم، یک بافت یک دست و مرتب و نسبتا ظریف خواهیم داشت.

فرش نیم لول بافت

این فرش هم در بافت‌های شهری می‌بینیم. برای پودگذاری در این نوع فرش از پودهای نازک استفاده می‌شود. برای بافت این فرش از دو پود استفاده می‌شود که ضخامت کاملا یکسان دارند. این نوع پودگذاری به صورت زیر و رو روی گره‌های فرش رد می‌شود. به همین دلیل وقتی به پشت این فرش نگاه می‌کنیم، گره‌ها به صورت یکی در میان و بزرگ و کوچک دیده می‌شوند. فرش‌های نیم لول بافت نه به ضخامت فرش‌های تخت بافت هستند و نه به ظرافت فرش‌های لول بافت.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *