رنگرزی گیاهی فرش

رنگرزی گیاهی فرش


آموزش رنگرزی گیاهی فرش

رنگرزی گیاهی فرش از جمله روش های سنتی و بسیار مناسب می باشد چرا که فرش هایی که از طریق رنگزاهای گیاهی رنگرزی می شوند علاوه بر کیفیت ، جذابیت و رنگ بسیار خاصی دارند برعکس سایر فرش ها در برابر نور خورشید و مواد قلیایی و …. به هیچ وجه ارزش و کیفیت پیشین خود را از دست نمی دهند و ثباتشان نیز بیشتر می شود ، یکی از دلایلی که رنگرزی گیاهی فرش بسیار توصیه می شود همین موضوع می باشد.

طرز تهیه رنگ های گیاهی و رنگرزی گیاهی فرش از طریق این رنگ ها

برای رنگرزی گیاهی فرش ابتدا باید پیش از هرچیزی روش تهیه کردن رنگ مورد نظر را بلد باشید تا بتوانید آن رنگ را تهیه کرده و رنگرزی را شروع کنید ، اکنون تهیه ی برخی از این رنگ ها را می آموزیم :

۱- رنگرزی گیاهی فرش به رنگ سفید

ابتدا ظرفی بزرگ برداشته و پشم را به همراه ده گرم روغن آب کوهی و دو الی سه سطل آب که دمای آن ۲۵ درجه ی سانتی گراد می باشد درون ظرف بخوابانید ، دلیل این کار این است که از این طریق چربی و جرم موجود در پشم به طور تمام و کمال گرفته شود. بسیاری از افراد ممکن است روغن آب کوهی نداشته باشند و یا نتوانند آن را یافت کنند به همین دلیل بجای آن می توانید از سودا نیز به مقدار ۵۵۰ گرم استفاده نمایید.

تماس باما

۰۲۶۳۲۷۱۴۰۳۰

۰۲۶۳۴۵۲۴۰۳۰

برای ثبت سفارش آنلاین قالیشویی کرج کلیک کنید

۲- رنگرزی گیاهی فرش به رنگ سرخی (لاکی)

اگر میخواهید پشمتان رنگی سرخی داشته باشد باید از لاکی (قرمزدانه) استفاده نمایید ، اکنون شاید با خود بپرسید لاکی چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟

روی شاخه های برخی از درختان مانند درخت انجیر حشره هایی زندگی می کنند که به لاشه ی آن ها لاکی گفته می شود. قرمزدانه از لاکی به گونه ای تولید می شود که لاکی شیره ی گیاه را میک زده و پس از آن صمغی از خود ترشح می کند که وقتی آن را صاف کنند می توان قرمزدانه دریافت کرد.

برای سرخی کردن پشم آن را به همراه یک کیلو آهک به صورت یک روز کامل در مقدار زیادی از آب می غلطانند ، پس از گذشت یک شبانه روز پشم را در یک آب جاری به قدری شست و شو می دهند که هیچ اثری از آهک در آن یافت نمی شود ، سپس پشم را به همراه یک و نیم کیلو زاج جوشانده و بعد از جوشیدن دوباره همان مراحل شست و شو را انجام می دهند ، در نهایت برای رنگرزی گیاهی فرش به رنگ سرخی باید حدود یک و نیم الی دو کیلو لیمو عمانی را کوبیده و در آب گرم جوشانده و سپس برای باری دیگر پشم را بجوشانید چرا که با این کار آب گرم به رنگ سرخی در می آید. این نکته فراموش نشود که پر رنگ و یا کم رنگ بودن پشم به مقدار لیمو عمانی استفاده شده بستگی دارد.

رنگرزی گیاهی
رنگرزی گیاهی

۳- رنگرزی گیاهی فرش به رنگ روناسی

با چنین رنگی می توان گفت کمی راحت است چرا که گیاه روناسی خودرو بوده و در اغلب مکان های ایران این گیاه دیده می شود البته اگر در نزدیکی محل شما این گیاه وجود ندارد می توانید خودتان آن را کشت کنید. برای به عمل آوردن آن ریشه ی گیاه را باید خشک کرده و به خوبی کوبیده و در نهایت درون آب بپزید تا رنگ خاصی از این طریق بدست آید.

حدود چهار کیلو پشم را به مدت بیست دقیقه در آب بجوشانید و به مدت پنج الی شش ساعت اجازه دهید تا پشم در آب دمای سابق خود را از دست داده و سرد شود ، سپس پشم را از آب خارج کرده و همان لحظه آن را شست و شو دهید. در رنگرزی گیاهی فرش اگر قصد به وجود آمدن چنین رنگی دارید پس از تمامی مراحل بالا باید پشم را که رنگ به خود گرفته است را به همراه سه کیلو رناس بدون پوست و چهار کیلو رناس با پوست به مدت یک ربع در آب جوشانده و در نهایت پشم بدست آمده را در سایه ای مناسب خشک کنید.

۴- رنگرزی گیاهی فرش به رنگ عنابی

در رنگرزی گیاهی فرش به رنگ عنابی نیز همان مقدار و همان کار هایی را که در روناسی انجام داده اید باید انجام دهید به گونه ای که باید چهار کیلو پوست گردو را جوشانده و پشم را در رنگی که بدست آمده بغلطانید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *