چله کشی فرش چگونه محاسبه میشود؟ - قالیشویی چلسی

چله کشی فرش چگونه محاسبه میشود؟


چله کشی فرش چگونه محاسبه میشود؟
چله کشی عبارت است از یک سری نخ های عمودی که طور موازی هم روی سر دار و زیر دار قرار می گیرند و در اکثر موارد جنس آن از پنبه و در برخی موارد از ابریشم و پشم است. پنبه به دلیل این که در مقایسه با پشم از دوام بالاتر و کشش پایین تری برخوردار است بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

روش محاسبه تعداد تارهای مورد نیاز برای چله‌ کشی

 

در نقشه‌های سراسری

 

در این نقشه تعداد خانه های بزرگ را شمرده و در ۱۰ ضرب می کنیم تا تعداد گره ها به دست بیاید. برای به دست آوردن تارها، گره ها را در ۲ ضرب می کنیم تا تعداد تارهای لازم را به دست آید.

 

در نقشه‌های ½ و ¼

در این نقشه برای به دست آوردن تعداد تارهای لازم در وهله اول تعداد خانه های عرضی نقشه را شمرده و در ۲ ضرب می کنیم تا تعداد کل خانه بدست آید بعد از آن تعداد کل خانه ها را در ۱۰ ضرب می کنیم تا تعداد کل گره ها بدست بیاید. در نهایت عدد بدست آمده را در ۲ ضرب می کنیم تا تعداد تارها بدست آید.

قالیشویی چلسی متخصص شستشوی انواع فرش

کارخانه قالیشویی چلسی کرج عضو رسمی اتحادیه قالیشویان و فرش فروشان کرج، دارای کارخانه ای مجهز با ماشین آلات تمام اتوماتیک آماده ارائه با کیفیت ترین خدمات شستشوی فرش در سراسر کرج.

روش محاسبه طول چله در نقشه‌های سرتاسری

در این نقشه تعداد خانه های طولی نقشه را محاسبه می کنیم و اگر حاشیه داشته باشید باید تعداد خانه های حاشیه نیز محاسبه می شود بعد از آن تعداد خانه های طولی نقشه را در ۱۰ ضرب می کنیم تا تعداد کل رج ها بدست بیاید و با در نظر گرفتن رج شمار فرش، طول فرش را حساب می کنیم و باید طول سر ریشه های دو طرف فرش و جای دست بافنده را نیز در نظر بگیریم و مواظب باشیم که طول دار برای طول فرش مناسب باشد.

درنقشه‌های۱/۲ (قدی)

در این نقشه ها نیز خانه های طولی فرش را شمرده و در ۱۰ ضرب می کنیم تا تعداد کل رج ها به بدست بیاوریم و با در نظر گرفتن رج شمار فرش، طول فرش را حساب م یکنیم. در این نقشه ها نیز باید طول حاشیه های پایینی و بالایی فرش و طول سر ریشه ها و جای دست بافنده را باید در نظر داشته باشیم.

چله کشی فرش چگونه محاسبه میشود؟ - قالیشویی چلسی

در نقشه‌های ¼ (ربعی)

طول خانه های نقشه را حساب می کنیم و در عدد ۱۰ ضرب می کنیم تا تعداد رج های لازم برای یک دوم طول فرش بدست آید. بعد از آن عدد حاصل را در ۲ ضرب می کنیم تا تعداد کل رج ها را بدست بیاوریم و برای حساب کردن دقیق عدد فوق را از ۱ کم می کنیم. بعد از آن با در نظر گرفتن رج شمار، طول چله های لازم را حساب می کنیم، در این نقشه نیز باید طول سر ریشه های و جای دست بافنده را در نظر داشته باشیم.

سخن پایانی

چله کشی قالی را می توان خشت اول فرش در نظر گرفت که اگر آن را اشتباه انجام دهید تا آخرین رج قالی نیز نمی توانید خسارت و زیان آن را جبران کنید. چله کشی کشی با استفاده از نخ چله انجام می شود. فرق انواع چله کشی در روش انجام دادن آن و نخ مورد استفاده در آن است. در این مقاله درباره روش های محاسبه چله کشی فرش صحبت کردیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *