عمده‌ترین دلایل تورفتگی و شکم دادگی در فرش - قالیشویی چلسی

عمده‌ترین دلایل تورفتگی و شکم دادگی در فرش


عمده‌ترین دلایل تورفتگی و شکم دادگی در فرش

فرش دستبافت گاهی می‌تواند عیوب مختلفی داشته باشد. این موضوع دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد. از جنس و نوع چله تا نوع بافت و استفاده نامناسب از وسایل قالی‌بافی، همگی می‌توانند باعث ایجاد عیوب مختلف در فرش شوند. یکی از مشکلات فرش دستبافت، تورفتگی یا شکم دادگی فرش است که به دلایل مختلفی می‌تواند ایجاد شود. فرشی که این مشکلات را داشته باشد در میان فرش‌های کم‌کیفیت قرار می‌گیرد. پس برای اینکه فرشی بدون ایراد ببافیم باید از دلایل بروز مشکلات آگاه باشیم.

تورفتگی فرش چیست؟

اگر یک فرش را روی زمین پهن کنید و به حاشیه آن نگاه کنید، اگر در بعضی قسمت‌ها این حاشیه به قسمت داخل رفته باشد،‌ فرش دچار تورفتگی است.

قالیشویی چلسی متخصص شستشوی انواع فرش

کارخانه قالیشویی چلسی کرج عضو رسمی اتحادیه قالیشویان و فرش فروشان کرج، دارای کارخانه ای مجهز با ماشین آلات تمام اتوماتیک آماده ارائه با کیفیت ترین خدمات شستشوی فرش در سراسر کرج.

شکم دادگی فرش چیست؟

اگر فرش را روی زمین پهن کنید و به حاشیه کناری آن نگاه کنید، اگر قسمتی از آن بیرون زده باشد، ‌اصطلاحا می‌گوییم فرش شکم داده است. در این حالت فرش منظم و یکراست نیست.

دلایل تورفتگی و شکم دادگی فرش

این ایراد فرش دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد.

چله‌کشی نامناسب:

تقریبا یکی از مهمترین دلایلی که باعث بروز مشکلات زیادی در بافت فرش دستبافت می‌شود،‌ چله‌کشی نامناسب است. اگر نخ‌های چله به میزان مناسب و با نسبت صحیح روی دار قالی پخش نشوند،‌ ممکن است هنگام بافت تورفتگی یا شکم دادگی را شاهد باشیم. نکته دیگر، چله‌کشی خیلی شل یا سفت است. اگر چله‌ها شل باشند ممک است فرش دچار تورفتگی بشود و اگر شل باشند بیرون زدگی ایجاد می‌شود.

عمده‌ترین دلایل تورفتگی و شکم دادگی در فرش - قالیشویی چلسی

نبودن کوجی:

یکی از مهمترین قسمت‌هایی برپایی دار قالی و چله‌کشی، کوجی بندی است. کوجی در واقع میله‌ای است که بعد از چله کشی روی دار قالی، در زیر دار قالی قرار می‌دهند و یک نخ چله را به آن بسته و نخ‌های دیگر را از زیر آن رد می‌کنند. سپس نخ اولی را دور آن می‌پیچند تا کاملا محکم شود. در بعضی دارهای قالی هم این کوجی در وسط دار قالی قرار دارد. وظیفه کوجی این است که مانع کج شدن فرش شود. وجود کوجی در فرش باعث می‌شود که فرش دچار تورفتگی یا شکم دادگی نشود.

پود کشیدن نامناسب: یکی دیگر از دلایل عمده برای تورفتگی یا شکم دادگی در فرش، پود کشی نامناسب است. اگر پود، زیاد از حد کشیده شود باعث کشیدن شدن آن بخش از فرش شده و در نتیجه تورفتگی یا شکم دادگی ایجاد می‌شود. اگر پود خیلی کم کشیده شود، آن قسمت از فرش حالت بیرون زدگی پیدا می‌کند.

یکی دیگر از نکات مربوط به پود این است که پود ضخامت یکسانی نداشته باشد. در این صورت در جاهایی که ضخامت بیشتر باشد احتمال بیرون زدگی و در جاهایی که ضخامت کمتر باشد احتمال فرورفتگی کناره فرش را داریم.

دفه زدن نامناسب:

دلیل دیگر تورفتگی یا شکم دادگی، می‌تواد دفه زدن نامناسب باشد. اگر دفه خیلی محکم زده شود ممکن است چله و تارها به سمت داخل کشیده شوند و فرو رفتگی ایجاد شود. اگر دفه در بعضی قسمت‌ها خیلی آرام زده شود هم می‌توانند باعث شکم دادگی فرش شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *