آسیب های رنگرزی های مداوم به فرش:

آسیب های رنگرزی های مداوم به فرش:


آسیب های رنگرزی های مداوم به فرش:

بهتر است ابتدا مفهوم رنگرزی را بدانیم. رنگرزی در واقع تثبیت یک ماده دارای رنگ بر روی سطحی است که رنگ شده. که این ماده ی رنگی ممکن است به سطح خارجی جسم بچسبد یا اینکه به داخل الیاف آن برود و آن را رنگ کند. رنگ آمیزی بر روی هر نوع جسمی می تواند صورت بگیرد. اما در نخ و پارچه رنگرزی با هدف نفوذ رنگدانه ها به درون الیاف آن ها انجام می گیرد. یک علت اصلی در مرغوبیت و معروفیت قالی های ایرانی زیبایی در دوام و رنگ قالی هاست. این دوام و زیبایی رنگ به علت رنگ کردن طبیعی و سنتی الیاف های قالی هاست.

پس از اینکه انسان ها به کشاورزی و دامپروری پرداختند از پشم های گوسفندان برای ساخت نمد و نمد بافی استفاده نمودند. در ابتدا این پشم ها را به صورت خام و بی رنگ استفاده می کردند اما پس از گذشت زمان اندکی به فکر رنگ کردن آن ها افتادند و کم کم رنگهای زیبایی را به دایره رنگ های موجود افزودند و به رنگ آمیزی حرفه ای پرداختند پس رنگرزی قدمت تاریخی بسیار زیادی را دارد.

رنگرزی سنتی: در این نوع رنگ کردن از مواد کاملا گیاهی و تا حدی معدنی استفاده می شود. این نوع رنگرزی دارای دوام بسیار زیاد و سازگاری مناسب با الیاف هاست. موادی که برای رنگرزی سنتی به کار می رود شامل: پوست انار، پوست گردو، روناس، قرمز دانه و … است.

قالیشویی چلسی متخصص خدمات رنگرزی فرش

رنگرزی فرش های دستبافت نیازمنده علم و تجربه ی خاصی در صنعت فرش دستبافت دارد که استادکاران و متخصصان مجموعه قالیشویی چلسی در استان البرز و شهر کرج آماده ارائه خدمات رنگرزی تخصصی انواع فرش دستبافت می باشند.

در رفوگری فرش نیز از هنر رنگ آمیزی استفاده می شود. هر فرشی به مرور و با گذشت زمان دچار فساد و آسیب های احتمالی می شود و لازم است که اصلاح شود یا به اصطلاح رفو شود. هنر رفوگری در واقع تکمیل کننده ی هنر قالی بافی و فرش بافی به حساب می آید. رفوگری فرش کار ساده ای نیست و شخص باید تجربه و مهارت لازم را در مورد ترمیم فرش داشته باشد. این اشخاص باید در مورد بافت فرش، رنگ کردن الیاف آن و … آگاهی کاملی داشته باشند.

  • اگر فرش از خامه های رنگی که ثبات کافی ندارند بافته شود ممکن است به رنگ آن خامه ها آسیب وارد شود و کل فرش را دچار آسیب نماید.
  • اگر در منزل فرش خیس شود و دیر خشک شود نیز به رنگ های آن ممکن است آسیب وارد شود.
  • در برخی اوقات هنگام شستن فرش از آب گرم استفاده می شود و رنگ های فرش دچار رنگ رفتگی می شوند.
  • اگر فرش ها در منزل به گونه ی غیر استاندارد شسته شوند نیز آسیب هایی به رنگ فرش وارد می شود.

رنگرزی های مداوم به ساختار و بافت فرش آسیب وارد می کند بهتر است در بافت فرش از الیاف هایی استفاده شود که به شیوه ی سنتی رنگ آمیزی می شوند تا به آسانی رنگ باخت نکنند و یا با شستشو دچار رنگ پریدگی نشوند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *