عوامل پارگی چله در بافت - قالیشویی چلسی

عوامل پارگی چله در بافت


عوامل پارگی چله در بافت

هنگام بافت فرش ممکن است مشکلات مختلفی ایجاد شود. قبل از شروع به بافت باید از این موارد اطلاع داشته باشید تا در صورت اتفاق افتادن راه حل آن را بدانید. یکی از مشکلاتی که ممکن است به دلایل مختلف در هنگام بافت فرش پیش بیاید، پارگی چله فرش است. در این مطلب در این مورد خواهیم گفت.

چله فرش چیست؟

چله در واقع تارهای عمودی قالی هستند که گره‌های فرش روی آن زده می‌شود. نخ‌های چله از جنس پنبه،‌ پشم و ابریشم هستند. انتخاب این نخ‌ها بر اساس نوع بافت فرش است و البته استحکام آن‌ها هم با یکدیگر متفاوت است. نخ‌های چله‌ را به صورت عمودی و با نظم به موازات هم روی دار قالی می‌کشند. کشش نخ‌ها هم اصول خاص خودش را دارد و نه باید خیلی محکم و نه خیلی شل باشد.

قالیشویی چلسی متخصص شستشوی انواع فرش

کارخانه قالیشویی چلسی کرج عضو رسمی اتحادیه قالیشویان و فرش فروشان کرج، دارای کارخانه ای مجهز با ماشین آلات تمام اتوماتیک آماده ارائه با کیفیت ترین خدمات شستشوی فرش در سراسر کرج.

انواع نخ چله

  • نخ پنبه: نخ‌های پنبه‌ای بیشترین استفاده در بافت فرش دارند. این نخ‌ها از الیاف پنبه به دست می‌آیند و استحکام خوبی داشته و در برابر کشیدگی مقاومت خوبی دارند.
  • نخ پشم: این نخ‌ها در قدیم از پشم گوسفند تهیه می‌شدند. بیشتر در قالی‌بافی روستایی از چله پشمی استفاده می‌کنند. این روزها استفاده از چله پشم خیلی متداول نیست و بیشتر فرش‌ها با چله پنبه بافته می‌شوند.
  • نخ ابریشم: نخ ابریشم را از پیله کرم ابریشم درست می‌کنند. این نخ‌ها ظرافت خاصی دارند و برای بافت فرش‌های ابریشمی از آن‌ها استفاده می‌کنند. نخ ابریشمی به دلیل ظرافتش بیشتر در بافت تابلوهای فرش نفیس و قالی‌های ریزبافت استفاده می‌شود

عوامل پارگی نخ چله

نخ چله فرش از هر کدام از انواعی که گفتیم باشد، در هر صورت، احتمال پارگی دارد.

  • کشش زیاد چله: اولین دلیلی که باعث پارگی چله می‌شود، کشیدگی زیاد از حد نخ چله، هنگام چله‌کشی است. این موضوع در هنگام چله‌کشی باید مورد توجه باشد. کشش نخ نباید به حدی باشد که هنگام ریشه زدن یا دفه زدن چله‌ها پاره شوند.
عوامل پارگی چله در بافت - قالیشویی چلسی
  • پارگی با وسایل نوک تیز: عامل دوم می‌تواند بر اثر بی‌احتیاطی باشد. یک وسیله نوک تیز می‌تواند چله را به راحتی پاره کند. این وسیله نوک تیز می‌تواند چاقو یا دفه‌ای باشد که برای بافت فرش استفاده می‌شود. برای بافندگانی که کودک در کنار خود دارند این اتفاق ممکن است زیاد بیفتد.
  • پوسیدگی نخ چله: استفاه از نخ چله نامرغوب و پوسیده یا طولانی شدن زمان بافت فرش، می‌تواند یکی دیگر از دلایل عدم استحکام و پارگی نخ چله شود.
  • استفاده نادرست از دفه: دفه وسیله‌ای است که گره‌ها و پودها را با آن می‌کوبند. اگر نوک دفه زیادی نیز باشد می‌تواند باعث پارگی چله شود. از طرف دیگر استفاده نادرست و بد کوبیدن دفه هم می‌تواند باعث پارگی چله شود.

ترمیم نخ‌های چله

حالا اگر به هر دلیلی نخ چله پاره شود امکان ترمیم آن وجود دارد. البته این کار باید توسط افراد حرفه‌ای انجم شود. گره و ترمیم نخ چله اگر حرفه‌ای انجام نشود در بافت فرش از پشت قالی خود را نشان می‌دهد. پس اگر این اتفاق افتاد نگران نباشید و با افراد حرفه‌ای در زمینه رفو و تعمیر فرش تماس بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *