شیرازه و شیرازه دوزی فرش به چه معناست؟

شیرازه فرش به نوار های دو طرف طولی فرش گفته می شود که در واقع قاب فرش است. شیرازه علاوه بر اینکه زیبایی فرش را بیشتر می کند، دوام و مقامتش را نیز افزایش می دهد. شیرازه دوزی به بافتن یا دوختن نوار هایی در حاشیه طولی فرش گفته می شود که امروزه لوله ای شکل و کاملا مدور است. اما در فرش های قدیمی به صورت نوار هایی با عرض ۲ تا ۴ سانتی متر و طول آن همسان با طول فرش بوده است. در فرش های قدیمی برای شیرازه دوزی بیشتر از موی بز استفاده می شده چرا که دوام بیشتری نسبت به پشم حیوانات دیگر در مقابل نم و رطوبت و بیدزدگی دارد.

دو مزیت شیرازه بافی فرش

  • اگر دقت کنید در حاشیه طولی فرش یک سری پرز هایی وجود دارد که جزء خود بافت فرش محسوب می شوند که در صورت نبود شیرازه، به مرور زمان بافت طولی فرش ریخته و از تراکم بافت در آن ناحیه کم می شود. طوری که پس از مدتی اگر دقت کنید به وضوح مشاهده می کنید که از حاشیه فرش کاسته شده است. پس شیرازه دوزی باعث استحکام قسمت طولی فرش شده و همچنین باعث برقراری نظم خاصی در آن ناحیه می شود که اصطلاحا باعث پلمپ بافت فرش می شود.
  • خود شیرازه زنی با توجه به سلیقه ای که خود رفوگر در هنگام اجرای آن به خرج می دهد، می تواند طرح های زیبایی را در حاشیه طولی فرش پیاده کند. مثلا به جای استفاده از یک نخی که شاید هیچ ارتباطی با فرش نداشته باشد، از نخی استفاده کند که با چله فرش یا رنگ پس زمینه آن هماهنگ باشد.

قالیشویی چلسی متخصص شستشوی انواع فرش

کارخانه قالیشویی چلسی کرج عضو رسمی اتحادیه قالیشویان و فرش فروشان کرج، دارای کارخانه ای مجهز با ماشین آلات تمام اتوماتیک آماده ارائه با کیفیت ترین خدمات شستشوی فرش در سراسر کرج.

شیرازه دوزی برای چه نوع فرش هایی کاربرد دارد؟

اگر دقت کنید، مشاهده می کنید که تمام فرش ها اعم از دستباف، ماشینی و حتی فرش های فانتزی دارای شیرازه هستند. اما نحوه انجام آن برای فرش های ماشینی و دستباف متفاوت است.

نحوه شیرازه زنی فرش دستباف و ماشینی

لازم است بگوییم تمام فرش ها از ابتدا شیرازه پیچی شده اند. چه فرش های ماشینی که در هنگام تولید در کارخانه این کار انجام شده و چه فرش های دستباف که پس از اتمام بافت، برای عرضه و فروش آماده می شود. اما ممکن است بنا به دلایلی شیرازه فرش دچار مشکل شود که باید آن را کامل تعویض کنیم. اما اگر شیرازه به صورت جزئی دچار مشکل شده باشد، مثلا قسمتی از آن پاره شده، در این مورد نیاز به تعویض نیست و ترمیم شیرازه به آسانی توسط رفوگر انجام می پذیرد.

unnamed

عواملی که باعث خرابی و کوتاهی عمر شیرازه فرش می شوند

  • رسیدن رطوبت به شیرازه های فرش که در نهایت باعث پوسیدگی، خرابی و از بین رفتن آن ها می شود.
  • تماس بیش از حد شیرازه با زمین بر اثر کشیدن فرش بر روی سخت و ناهموار باعث نخ نما شدن شیرازه ها و از بین رفتن حالت اولیه آن ها می شود.
  • بیدخوردگی فرش
  • پارگی شیرازه هم می تواند یکی از عواملی دیگر کوتاهی عمر شیرازه فرش شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *